Piano's Maene

20/05/2018

Kort verslag door Yannick Boes

Piano’s Maene in Ruiselede

Op vrijdag 18 mei werden de Oudleerlingen, (oud) leraars en partners uitgenodigd op een bezoek aan de wereldbekende pianomanufactuur MAENE in Ruiselede.
Vanaf 18u werden een veertigtal oudleerlingen verwacht voor de jaarlijkse Algemene Vergadering maar het hyper drukke verkeer heeft daar wat stokjes voor gestoken: met meer dan een uur vertraging kon de Voorzitter Stijn Vanschoubroek starten met een vlot geleide AV terwijl de hongerige mens kon genieten van een broodje.
Nadien begon het bezoek waar we eigenlijk voor gekomen waren: in twee groepen werden we geleid door directieleden van Maene doorheen alle afdelingen van toonzaal en atelier. Beide gidsen waren daarenboven bevlogen pianisten die hun kunsten ten toon stelden bij de verschillende soorten piano’s gaande van replica’s van het virginaal en spinet uit de Renaissance, de clavecimbels uit de Barok periode, Mozartiaanse piano forte’s en uiteindelijk vleugelpiano’s van het merk Maene, Doutreligne (naar de naam van de moeder van Chris Maene die Doutreloigne heette) tot de wereldberoemde Steinway & Sons waarvoor ze sinds 2002 de exclusieve verkoop hebben in België en een deel van Nederland.
De meer dan 60 werknemers bouwen of restaureren de meest verfijnde piano’s waaronder een eigen creatie van rechtsnarige vleugel ten behoeve van o.a. de wereldberoemde pianist Daniel Barenboim.
Zo ook kregen we een wereldprimeur te zien in de ateliers: de bouw van een piano met gebogen klavier.
Na het bezoek van meer dan anderhalf uur werden we in de mooie concertzaal van de manufactuur vergast op een concert van zanger en pianist Simon De Cuyper en band, waarna een fijne receptie volgde.
Lees de bijlage: download