Nieuwjaarsnocturne

19/09/2014

Op donderdag 22 januari vond de Nieuwjaarsnocturne plaats dankzij het initiatief van Valérie Maselis en ondersteuning van Marie-Frederike Maselis, Steve Cottry en vader abt, met de voorstelling van de uitzonderlijke collectie van Patrick Maselis. Een 90-tal oud-leerlingen namen deel aan het evenement, en het was voor iedereen opnieuw een heel fijn wederzien !
Misschien toch nog even Patrick Maselis kaderen :
Hij is vice-voorzitter van de Europese Academie voor Filatelie, voorzitter van de Club de Monte Carlo - een exclusieve vereniging met slechts 130 leden waaronder musea en internationale topverzamelaars, voorzitter van de Belgische Academie voor Filatelie en Fellow bij de Royal Philatelic Society in London.
De uiterst boeiende toespraak over de collectie leidt ons langs verschillende periodes in de geschiedenis van onze contreien. De nadruk lag op de Belgische exploraties overzee.
Die leren ons dat er in 1451 reeds eerste kolonisten op de Azoren waren. Dat waren zo’n 2200 Bruggelingen onder leiding van Jacob van Brugge die in opdracht van de koning van Portugal werkte.
Ook tot de verbeelding sprekend is de correspondentie van Livingstone die zijn eigen postdienst organiseerde en een baobab als ijkpunt gebruikte om zijn post te laten bezorgen en te laten begraven aan de voet van deze gigantische boom “in de grote rivier”.
Verder kwamen ook baron Adrien de Gerlache, Stanley, de concessie in China, Tientsin aan bod.
Na de uiteenzetting volgde een verzorgde receptie gebracht door de keuken van de Abdij terwijl de toeschouwers de wandeling langsheen 6 eeuwen geschiedenis nog eens konden overdoen langs de toonkasten vol curiosa van de verzameling brieven en postzegels.
We willen Patrick Maselis uitdrukkelijk danken voor de meer dan geslaagde organisatie en voor zijn inleidende causerie.
Voor de geïnteresseerden zijn er wellicht nog catalogi van de tentoonstelling ter beschikking. De gelegenheidscatalogus is ook te downloaden via www.alumnizevenkerken.be
Marie-Frederike Maselis

Met dank aan Pierre-Paul De Beir voor de foto's.
Lees de bijlage: download