Zomers weerzien reto 2004

11/08/2014

Retoreünie 2004: "Weet je nog die keer…"
2004 was een bewogen jaar. Azië werd geteisterd door de vogelpest en een tsunami, Facebook werd gelanceerd, de Russische wetenschapper Gennady Cheurin kwam tot de vaststelling dat overmatig vloeken impotentie veroorzaakt bij mannen en leidt tot bovengemiddelde spier- en haarontwikkeling bij vrouwen. Datzelfde jaar ruilden ook 51 jongvolwassenen de hun vertrouwde omgeving van de "Abdijschool van Zevenkerken" in voor het serieuzere studentenleven dat zich voor sommigen zal afspelen in de bibliotheek en voor anderen op de Oude Markt en/of de Overpoort.
Nostalgie. Een woord dat kernachtig vat wat velen hebben gevoeld op 24 augustus 2014. Na tien jaar terugkomen naar een omgeving die vertrouwd aanvoelt, vrienden en leerkrachten terugzien waarmee je zes jaren van je wel en wee hebt gedeeld, het doet wat met een mens. Elke plaats wekt een herinnering op. Een aardeweg wordt geassocieerd met het zweet en de tranen die vloeiden tijdens de bikkelharde toer "De Brouwer", struiken doen denken aan een eerste kus of sigaret en een brandladder wekt dan weer andere herinneringen op. Geweldig.
Tien minuten, zoveel tijd was er nodig om te vergeten dat er tien jaren verstreken zijn sinds de dag dat we allemaal samen aan tafel zaten onder het allesziende oog van pater Rector. De heroïsche (en soms ook net iets minder heroïsche) verhalen worden spontaan gedeeld, waarna luidkeels wordt gelachen. Jongvolwassenen werden volwassen, kinderen werden ouders, maar de hechte band, het kattenkwaad in de ogen en de gelukzalige blik op ieders gezicht bij het horen van deze verhalen…dat, dat is gebleven.
De mooie herinneringen, de heerlijke barbecue en de warme zonnestralen in de rug maakten het een uiterst geslaagde, memorabele namiddag.
Een ding is zeker: deze keer wachten we geen tien jaren om elkaar weer te zien.
Met bijzondere dank aan Vader Abt en pater Rector, het bestuur van Alumni Zevenkerken, de leerkrachten, traiteur ".Albert" en uiteraard aan jullie, retorica 2004.
Matthias Maselis
Lees de bijlage: download