Le Moulin d’André - André Simonart – retorica 1996

15/05/2018

André Simonart (reto ’96) lanceerde in 2017 zijn nieuwe bedrijf “Le Moulin d’André”, met als doel de familiale molen van zijn grootvader te renoveren om de economische en sociale rol van de molen te laten herleven. Na een jarenlange carrière bij de VW-groep in de afdeling sales en operations, was het tijd voor iets nieuws. Dat wees al snel in de richting van de voedingssector. André had bij de VW-groep een stressvolle job en had daarop zijn voedingspatroon aangepast om de stress te bufferen. De juiste voeding geeft je immers goede energie en zorgt voor een betere immuniteit. Zo is André’s passie voor voeding gegroeid. In 2014 bezocht André de familiale molen van zijn grootvader, gelegen in de Luxemburgse gemeente Tenneville, aan de oevers van de Ourthe. De molen was nog in perfecte staat met alle mechaniek erop en eraan. Stilletjes aan groeide het idee om professioneel iets uit te bouwen met de molen. André gaf zichzelf een jaar de tijd om research te doen rond de haalbaarheid van zijn project. In 2017 werd “le Moulin d’André” geboren. André volgde met succes een bakkers- en molenaarsopleiding.
Met Moulin d’André beoogt André drie objectieven. In de eerst plaats de economische functie: het herstel van de molen. De molen produceert natuurlijke bloem op steen gemalen, ambachtelijke olie en brood op grootmoeders wijze en brengt dit rechtstreeks naar de consument.
Ten tweede wil André een sociale functie geven aan de molen. Het is een magische ontmoetingsplaats waar de mensen kunnen herbronnen, nieuwe energie kunnen opdoen en samen brood kunnen maken.
Ten derde wil André met zijn molen een steentje bijdrage aan Moeder Natuur en zijn ecologische voetafdruk tot een minimum herleiden. De molen werkt op basis van water van de Ourthe. Hoe trager de molen werkt, des te beter de kwaliteit van zijn producten. Er wordt dus geproduceerd volgens de principes van slow food. André wil zo een verschil maken met het snelle industrialiseringsproces waarvan onze voedingssector doordrenkt is.
In afwachting van het volledige herstel van de molen, produceert André nu reeds speltbrood, op basis van een meelsoort dat natuurlijk groeit in de regio van Tenneville. Het brood is in eerste instantie bedoeld voor mensen die niet makkelijk aan artisanaal brood kunnen geraken. Het brood kan besteld worden via de website www.moulinandré.be en wordt geleverd bij bedrijven in Brussel en binnenkort ook in scholen in Brussel. André is tevens in gesprek met Delhaize om daar zijn brood te leveren.
We wensen André veel succes in de verdere uitbouw van zijn project en wie weet eten de leerlingen van de Abdijschool op een dag wel brood van Le Moulin d’André!

Meer informatie: www.moulinandre.be
Contact: lemoulinandré@gmail.com