Christophe Boon : Gangmaker van de internationale kunstmarkt in België

19/12/2017

Christophe Boon is één van de oud-leerlingen die van de Abdijschool van Dendermonde naar de Abdijschool van Zevenkerken is overgekomen en zijn retorica beëindigde in 2001. Hij voltooide de richting Latijn-Grieks met vrucht en was op het eerste zicht uitverkoren om rechten te studeren. Tijdens zijn retorica jaar ging zijn thesis over “de Dendermondse Schilderschool”, een thema dat hem gevoelig aan het hart lag, terwijl zijn klasgenoten op dat moment nauwelijks met ‘Kunst’ bezig waren. Uiteindelijk koos hij toch eerder, omwille van zijn passie en familiale verleden, om kunstgeschiedenis in het buitenland te gaan studeren.
Exclusiviteit is het kenmerk van Christophe Boon. Zijn carrière is gebaseerd op een groot netwerk van integriteit en vertrouwen. Vandaar dat hij er sinds enkele jaren in slaagt om overal ter wereld privéverzamelaars ervan te overtuigen hun topwerken in verkoop te geven in Knokke. Het aanstormend talent is wel bevoorrecht via zijn ouders Jos en Dominique Boon, die al jaren hun strepen verdienen aan de top van de internationale kunstwereld. Na het beëindigen van zijn Masters Degree aan het vooraanstaande Sotheby’s Institute of Art in Londen in 2006, liep hij stage in 2007 bij het beroemde veilinghuis Christie’s in Parijs waar hij het geluk had om mee te werken aan de Yves Saint-Laurent veiling dat toen alle records brak.
Na al die werkervaring greep Christophe in 2012 de kans in Monaco zijn eigen onderneming op te starten. Daaropvolgend werd Christophe de eerste Europeaan die een privé kunstsalon in het nationaal museum in Kazachstan heeft georganiseerd in moeilijke omstandigheden, dit ging op professioneel vlak niet onopgemerkt en bevestigde zijn internationaal profiel. Via de Biennale des Antiquaires in Parijs en de Brafa Art Fair in Brussel kwamen zoon en vader opnieuw tot een mooie samenwerking. Ze delen nu elkaars ervaringen, waarbij Christophe de familiezaak moderniseert.
In 2015 organiseerde de familiale onderneming Boon Gallery uit Knokke haar 30e verjaardag met een primeur. Voor het eerst werden in België 4 kunstwerken van de Franse impressionist Claude Monet te koop aangeboden voor een prijskaartje tussen de 6 en 10 miljoen euro per werk. Het werd een onverhoopt succes onder leiding van Christophe. In 2016, ging de galerij verder op dit elan en boden ze op de BRAFA Art Fair een uitzonderlijk bronzen beeld van Alberto Giacometti, alsook kunstwerken van Paul Gauguin en Camille Pissarro tijdens hun zomertentoonstelling. De familiale onderneming Boon Gallery maakte van haar primeurs het nieuwe handelsmerk en dit dankzij het brede netwerk en de kunsthistorische kennis van Christophe. Die schakelde deze zomer opnieuw een versnelling hoger met een hommage aan de wereldberoemde Belgische kunstenaar René Magritte.
De jonge, zelfverzekerde zakenman wist door zijn inspirerende en doortastende aanpak een 6-tal kunstwerken van René Magritte naar de Boon Gallery in Knokke te halen. Niet evident, maar wel op het juiste moment want de kunstenaar overleed net vijftig jaar geleden.
CHRISTOPHE BOON (retorica 2001)

Internationale kunsthandelaar in exclusieve kunstwerken van impressionisme tot hedendaagse kunst.
Deelnemer aan kunstbeurzen zoals BRAFA, Art Brussels en de Biennale de Paris.
Hij is Lid van de Belgische Koninklijke Kamer van Kunsthandelaars, lid van het Franse Syndicat National des Antiquaires en van de Engelse vereniging van kunsthandelaars LAPADA.